poniedziałek, 7 kwietnia 2014

Argumentacja z 014. 03. 31: Ronda dla ul. Sowińskiego i ul. Poniatowskiego



Dr inż. Antoni Jakóbczak                                                       Lublin, dnia 31 marca 2014 r.






                              Do Prezydenta Lublina
                 Pana Doktora Krzysztofa Żuka



            W związku z tym, że podczas debaty w Ratuszu w dniu 19. 03 2014 r. prowadzący tę debatę nie pozwolił mi dokończyć mojej argumentacji oraz nie pozwolił mi na ponowne zabranie głosu i ustosunkowanie się do argumentacji innych uczestników tej debaty, dzięki czemu możliwe byłoby uzyskanie większego zrozumienia mieszkańców Wieniawy dla proponowanego poszerzenia ul. Sowińskiego, zmuszony jestem ponownie przesłać Panu bezpośrednio taką argumentację w formie pisemnej. Zacznę od argumentacji, która może mieć największe szanse spotkać się z Pana akceptacją:

1.    Zatoki przystankowe dla komunikacji miejskiej usytuowane jak najbliżej skrzyżowania ul. Sowińskiego/Poniatowskiego z Al. Racławickimi (cztery sztuki - dla wszystkich kierunków) sugerowane były w tej debacie nie tylko z mojej strony. Uzyskanie w tym punkcie jak najbardziej wygodnych przesiadek między przyszłą linią łączącą najkrótszą trasą rejon LSM i Czubów z rejonem Czechowa i Bursaków i tak intensywną komunikacją zbiorową na Al. Racławickich powinno być priorytetem dla wszystkich, którzy dążą do tego aby transport zbiorowy był dostatecznie atrakcyjny i jak najbardziej skutecznie zachęcał do rezygnacji z korzystania z indywidualnego samochodu. Pomimo tego, że wielokrotnie dawał Pan swoimi decyzjami dowody na to, że jest dla Pana bardzo ważnym uzyskanie znaczącej poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej, to obawiam się jednak, że propozycja ta może nie zostać uwzględniona. Dlatego tutaj jeszcze raz powtórzę, że znacząca poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej w mieście tej wielkości co Lublin będzie możliwa tylko w przypadku racjonalizowania kosztów, unikania niszczącego oddziaływania przepełnienia pojazdów przy jednoczesnym wysokim średnim ich napełnieniu, przy czym możliwości uzyskania takiego efektu są tym większe im większa będzie pojemność pojazdów. Pisałem o tym w Kurierze Lubelskim jeszcze w 1985 r., natomiast dostatecznie szerokie stosowanie autobusów o jak największej pojemności przy utrzymaniu wysokiej częstości kursowania pojazdów wymaga ograniczania ilości linii i WŁAŚNIE zapewnienia dla pasażerów jak najbardziej wygodnych PRZESIADEK.

2.         Przypuszczam, że nie pojawią się jakieś nowe okoliczności, które mogłyby posłużyć jako pretekst, z powodu którego miałby Pan okazję wycofać się z deklaracji zaprezentowanej w TV w dniu 20. 03., że uwzględniona będzie propozycja wykonania połączenia ul. Langiewicza z ul. Sowińskiego w osi ul. Radziszewskiego. Dlatego tutaj nie będę przytaczał dodatkowych argumentów uzasadniających takie rozwiązanie.

3.         Konieczne jest wykazanie zrozumienia dla  mieszkańców budynków przylegających do  trasy w ul. Sowińskiego przez zastosowanie wszelkich możliwych rozwiązań (przede wszystkim zmierzających do ograniczenia występującego tam strumienia samochodów, ale nie z powodu korków), które przyczyniałyby się do ograniczenia wzrostu jej uciążliwości wynikającego ze zwiększenia drożności tej trasy to jest:

3.1.      Połączyć ul. Radziszewskiego z Al. Racławickimi tuż obok parkingu hotelowego (dawnej „Unii”) i przenieść trasę linii autobusowych 10, 26 i 31 z północnego odcinka ul. Sowińskiego na ul. Radziszewskiego, przy czym dojazd do hotelu i jego parkingu powinien zostać wykonany z tego nowego łącznika Radziszewskiego/Racławickie a nie tak jak to jest obecnie, czyli bezpośrednio z Al. Racławickich. Dzięki temu przeniesieniu linii autobusowych wprowadzić na skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Sowińskiego zakaz wszystkich lewoskrętów i uzyskać dalszy wzrost jego drożności. Ponadto na w/w łączniku tuż przy Al. Racławickich powinny zostać utworzone przystanki autobusowe dla obu kierunków w/w linii. Wbrew pozorom ul. Radziszewskiego nie przecina campusu UMCS lecz przebiega na jego obrzeżach i jedynie biblioteka jest przez tę ulicę od tego kampusu oddzielona - ale jednak połączona jest z nim dostatecznie drożną kładką. Natomiast dzięki utworzeniu kolejnego węzła przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej jak najbliżej skrzyżowania ul. Sowińskiego z ul. Radziszewskiego, w istotnym stopniu tracą znaczenie ciągi piesze w kierunku Al. Racławickich. Ponadto dzięki tej kładce obecny ciąg pieszy przy ul. Łopacińskiego powinien zostać zastąpiony niewspółmiernie bardziej wygodnym ciągiem równoległym podgrzewanym, gdyż pokrywającym się z przebiegającą tam bliżej tej kładki magistralą ciepłowniczą.

3.2.      Skoro już raczej nie będzie możliwe przekonywujące obalenie zarzutu tych mieszkańców, że ich kosztem tworzona jest TRANZYTOWA trasa ŚREDNICOWA, to dla znaczącego osłabienia takiego zarzutu na przecięciu tego poszerzonego już - dotychczas zawężonego odcinka tej arterii z ul. Popiełuszki i z ul. Radziszewskiego - koniecznie zastosować obszerne ronda, które bardziej przekonywująco wykazywałyby służebną rolę tej trasy dla rejonu przez który przebiega. Ponadto ronda te nabierają szczególnie ważnego znaczenia na tle paraliżu komunikacyjnego, który miał miejsce przed kilku dniami, tj w dniu 27 marca po kolizji na skrzyżowaniu Sowińskiego/Racławickie i celowości posiadania tam jak najbliższych i dostatecznie drożnych objazdów.

3.3.      Takie bliskie i dostatecznie drożne objazdy dla tego wąskiego gardła, którym jest odcinek od ul. Popiełuszki do ul. Radziszewskiego powinny zostać uzyskane przez poszerzenie:

3.3.1.          Ul. Radziszewskiego do trzech pasów, tj jeden w kierunku wschodnim i dwa pasy w kierunku zachodnim, gdyż właśnie ten kierunek stanowi odciążenie dla niżej opisanego ograniczenia dla ul. Sowińskiego, co nie wymaga usuwania drzew i słupów oświetleniowych, gdyż wystarczy tylko poszerzenie chodników przez powiększenie oddalenia od osi ulicy ich obrzeży bardziej odległych, które pozwoli zachować dotychczasową ilość miejsc dla parkowania prostopadłego. Ponadto utworzyć tam dwukierunkową trasę rowerową wzdłuż chodnika po stronie biblioteki oraz po przeciwnej stronie na wschodnim odcinku ul. Radziszewskiego połączonej z Al. Racławickimi tak jak nadmienione to jest wyżej w p. 3.1. Stąd u zbiegu z ul. Sowińskiego ul. Radziszewskiego powinna posiadać szerokość sześciu pasów, w tym na wlocie na w/w rondo jeden dla prawoskrętu, jeden dla jazdy na wprost, dwa dla lewoskrętu oraz na wylocie jeden pas i zatoka przystankowa. Takie poszerzenie ul. Radziszewskiego i wprowadzenie tam tras autobusów miejskich nie powiększa w zauważalnym stopniu jej uciążliwości, gdyż do tej ulicy przylega tylko jeden mały jednopiętrowy budynek mieszkalny w północno zachodnim narożniku u zbiegu z ul. Łopacińskiego oraz dwie klatki schodowe budynku przy ul. Radziszewskiego 2, natomiast budynek konwiktu KUL otoczony jest bardziej skutecznym szpalerem drzew niż to jest na północnym odcinku ul. Sowińskiego. Pozostałe budynki przylegające do ul. Radziszewskiego nie są budynkami mieszkalnymi.

3.3.2.   Ul. Długosza poszerzyć w kierunku zachodnim do czterech pasów oraz dwóch pasów rowerowych w jezdni oraz jednocześnie dodatkowej dwukierunkowej trasy rowerowej „rodzinnej” wzdłuż zachodniego chodnika. Takie poszerzenie tego odcinka nie stwarza żadnego pogorszenia warunków dla mieszkańców, gdyż nie przylegają do niego ani też nie znajdują się w jego sąsiedztwie żadne budynki mieszkalne. Ponadto w tym przypadku jest możliwość wykazania się bardziej solidnym promowaniem powszechnego korzystania z rowerów, dzięki temu, że poszerzenie tego odcinka w kierunku zachodnim dla uzyskania czterech pasów samochodowych, dwóch pasów dla rowerzystów dorosłych w jezdni i dodatkowej dwukierunkowej trasy rowerowej wzdłuż zachodniego chodnika, czyli dostatecznie oddalonej od jezdni dla wycieczek rodzinnych z dziećmi nie wymaga jakichś wyjątkowych starań. Powszechnie znane jest przysłowie: „czym skorupka za młodu nasiąknie w tym w dorosłym wieku trąci”.

3.3.3.   Na ul. Poniatowskiego od ul. Popiełuszki do Al. Racławickich oprócz czterech podstawowych pasów dla samochodów, zatok przystankowych tuż przy Al. Racławickich i tuż przy ul. Popiełuszki oraz dodatkowej kieszeni dla prawoskrętu w Al. Racławickie, utworzyć w jezdni - podobnie jak na ul. Długosza - jednokierunkowe pasy dla rowerów i ponadto oddzielną dwukierunkową „rodzinną” trasę rowerową wzdłuż zachodniego chodnika, który powinien posiadać szerokość zaliczaną do grupy o szerokości ponadprzeciętnej – tak aby uzyskać efekt dla jak największego oddalenia zachodniej jezdni od budynków mieszkalnych.

3.3.4.               Ul. Popiełuszki na odcinku od ul. Poniatowskiego – do ul. Długosza poszerzyć do trzech pasów (dwa pasy w kierunku wschodnim) i niestety już bez pasów rowerowych w jezdni, gdyż szerokość tego terenu nie jest dostatecznie duża i jedynie tylko z dwukierunkową trasą rowerową wzdłuż południowego chodnika.

3.3.5.   Wprowadzić zakaz skrętu w lewo dla wylotu zachodniego odcinka ul. Weteranów do ul. Sowińskiego i dla skompensowania tego utrudnienia otworzyć połączenie ul. Godebskiego z Al. Racławickimi w obu kierunkach – więc z poszerzeniem ul. Godebskiego o drugą jezdnię po zachodniej stronie obecnego szpaleru drzew bez ich usuwania, likwidacją wschodniego chodnika dla utworzenia w tym pasie dwukierunkowej trasy rowerowej i ograniczenia ciągu pieszego tylko do dostatecznie szerokiego chodnika zachodniego połączonego ze zlikwidowaniem pasażu straganowego, przy czym do chodnika tego nie przylegają budynki mieszkalne lecz parterowe pawilony handlowe.

3.3.6.   Ul. Spadochroniarzy poszerzyć do czterech pasów, przy czym na odcinku ul. Pagi zrobić to w formie dwóch jezdni oraz uśrednić obecnie zróżnicowane nachylenie poszczególnych odcinków ul. Spadochroniarzy, co jest możliwe przez wprowadzenie niewielkiego (o wysokości ok. 1 metra) muru oporowego przy przychodni zdrowia i obniżenia jezdni w niektórych innych punktach nawet o 3 metry, więc także wymianę uzbrojenia podziemnego. Do trasy tej nie przylegają budynki mieszkalne (z wyj. ścian szczytowych dwóch budynków, ponadto wyżej posadowionych), natomiast hotel uzyskałby dzięki temu większą promocję. Na odcinku ul. Spadochroniarzy wykonać dwukierunkową trasę rowerową wzdłuż zachodniego chodnika, natomiast na odcinku ul. Pagi ponadto także w jezdni dodatkowe dwa pasy dla rowerów. Konieczne jest więc jak najszybsze zatwierdzenie tego rozwiązania przez Radę Miasta i zlecenie wykonania dokumentacji wykonawczej wraz z kosztorysem inwestorskim, dzięki czemu w przypadku pojawienia się źródła finansowania byłoby możliwe przystąpienie do realizacji tej inwestycji jak najszybciej po wykonaniu poszerzenia ul. Sowińskiego opisanego niżej.

3.4.      Na ul Sowińskiego pozostawić bez zmian drzewa po obu stronach jezdni na całej długości ul. Sowińskiego, przy czym na odcinku od ul. Langiewicza do Al. Racławickich i utworzyć  tylko trzy pasy ruchu, w tym dwa w kierunku północnym, gdyż jest to kierunek „wznoszący” i jeden pas w kierunku południowym, w/w zatokę przystankową w południowo zachodniej „ćwiartce” przy Al. Racławickich, poszerzyć wlot do Al. Racławickich do trzech pasów (w tym dwa pasy „na wprost) oraz utworzyć wzdłuż obu chodników jednokierunkowe trasy rowerowe – być może nawet oddzielone od tych ciągów pieszych niskimi barierkami – np. wąskimi podłużnymi donicami z kwiatami. Natomiast na odcinku od ul. Langiewicza do obszernego ronda z ul. Radziszewskiego wykonać dwie oddzielne jezdnie, przy czym wschodnia jezdnia o szerokości dwóch pasów z dodatkową zatoką przystankową „za rondem”, natomiast zachodnia jezdnia o szerokości pięciu pasów, w tym jeden pas dla lewoskrętu, dwa pasy i buspas dla jazdy na wprost w kierunku ul. Głębokiej i jeden pas dla prawoskrętu w kierunku w/w dodatkowego połączenia do ul Langiewicza. Stąd odcinek ten powinien posiadać szerokość ośmiu pasów, gdyż właśnie on będzie decydował o drożności tej arterii a nie to czy na odcinku położonym bliżej Al. Racławickich będzie cztery czy też trzy pasy.

4.         Ul. Sowińskiego na odcinku od ul. Głębokiej do ul. Radziszewskiego powinna posiadać dwie jezdnie o łącznej szerokości sześciu pasów. Wynika to nie tylko z celowości ograniczenia kosztów budowy, gdyż szerokość obecnej jezdni jest zbliżona do szerokości trzech pasów, ale także z tego powodu że na tym odcinku również nie jest zasadne usuwanie drzew dla poszerzania jej do szerokości czterech pasów. Natomiast utworzenie dodatkowej jezdni zachodniej o szerokości też trzech pasów oraz dodatkowego jednokierunkowego pasa rowerowego również nie wymaga usuwania drzew. Wskazane jest też przy pozostawieniu dorodnych topoli na obrzeżu parku wykonanie dodatkowej dwukierunkowej trasy rowerowej „rodzinnej” uwzględniającej podwyższone bezpieczeństwo dzieci na rowerach – podobnie jak opisana wyżej w p. 3.3.2. trasa proponowana wzdłuż ul. Długosza.
      W środowisku zawodowym drogowców miejskich przecież powszechnie znana jest prawidłowość, że o drożność danej arterii najczęściej decyduje drożność węzłów a nie drożność odcinków łączących te węzły. Również w przypadku ul. Sowińskiego, gdyby przyjąć że to właśnie ten czteropasowy odcinek ul. Sowińskiego od Al Racławickich do ul. Radziszewskiego byłby „wąskim gardłem” a nie węzeł na przecięciu z ul. Radziszewskiego, to wlot wschodniej jezdni ul. Sowińskiego na to rondo od strony południowej powinien posiadać licząc od lewej: - pas dla lewoskrętu, dwa pasy dla jazdy na wprost, pas rowerowy „dla dorosłych” dla jazdy na wprost, buspas dla jazdy na wprost, pas samochodowy dla prawoskrętu, pas rowerowy „dla dorosłych” dla prawoskrętu i buspas dla prawoskrętu. Stąd takie sześć pasów i dwa pasy rowerowe na tym wejściu na to rondo byłoby absurdem. Nawet gdyby zrezygnować z pasów rowerowych w jezdni oraz zrezygnować z przeniesienia linii autobusowych 10, 26 i 31 na ul. Radziszewskiego, to dla utrzymania „wąskogardłowego” charakteru tego proponowanego urzędowo czteropasowego górnego odcinka ul.  Sowińskiego ten wlot na to rondo mógłby zostać tylko zwężony do pięciu pasów, które też nie zmieściłyby się we wschodnim przęśle istniejącej kładki dla pieszych, która przecież raczej powinna zostać zakonserwowana i utrzymana w obecnym stanie – jedynie z przeniesieniem zachodnich schodów na koniec zachodniego przęsła. Te porównania wykazują, że nawet w przypadku wykonania trzech pasów na odcinku od ul. Radziszewskiego do Al. Racławickich, nie będzie możliwe takie rozbudowanie tego skrzyżowania z ul. Radziszewskiego aby nie stanowiło ono wąskiego gardła, więc zastosowanie ronda na tym skrzyżowaniu jest jak najbardziej zasadne nawet w przypadku wykonania górnego odcinka ul. Sowińskiego tylko o szerokości trzech pasów. Stąd jeżeli tylko długość wschodniego przęsła tej kładki dla pieszych na to pozwoli, to na tym wlocie na to rondo od południowej strony powinny być utworzone: pas dla lewoskrętu, dwa pasy na wprost, buspas pokrywający się z pasem dla rowerów i pas dla prawoskrętu a skoro długość tego przęsła by na to nie pozwoliła, to konieczne jest przyjęcie dla tego przekroju jezdni o jeden pas mniej przez zrezygnowanie z buspasa na wprost i skierowanie trasy rowerowej na jej przebieg wzdłuż chodnika, czyli tak jak opisane to jest wyżej w p. 3.4. Ponadto na wschodniej jezdni pas dla rowerów powinien pokrywać się z buspasem.

5.         Z zestawienia wartości strumieni samochodów dla poszczególnych relacji na skrzyżowaniu ul. Sowińskiego z ul. Radziszewskiego wynika, że wartość strumienia samochodów w ul. Sowińskiego na odcinku od ul. Głębokiej do ul. Radziszewskiego jest tylko niewiele mniejsza od sumy wartości strumienia samochodów w ul. Sowińskiego na odcinku od Al. Racławickich do ul. Radziszewskiego i strumienia na ul. Radziszewskiego połączonej z Al. Racławickimi. Stąd nawet jeżeli górny odcinek ul. Sowińskiego posiadałby tylko trzy pasy ruchu i  ul. Radziszewskiego połączona z Al. Racławickimi również trzy pasy ruchu, to również ilość pasów ruchu dla ul. Sowińskiego na odcinku od ul. Radziszewskiego do ul. Głębokiej przy  wprowadzeniu tam buspasów też powinna być sumą w/w wartości 3 pasy w górnym odcinku + 3 pasy w ul. Radziszewskiego = sześć pasów . Natomiast wylot z ronda ul. Radziszewskiego w kierunku ul. Głębokiej (zachodnia jezdnia) powinna posiadać dwa pasy samochodowe, jeden pas rowerowy i jeden buspas. Ponadto po zachodniej stronie wiaty przystankowej wskazana jest dodatkowa dwukierunkowa „rodzinna” trasa rowerowa .

6. Najważniejsze wnioski wynikające z argumentacji opisanej wyżej w punktach 1, 2, 3, 4 i 5.

6.1.  Możliwe jest uzyskanie znacznie mniej uciążliwego dla kierowców (równie szybkiego jak w przypadku czteropasowego odcinka górnego ul. Sowińskiego) - połączenia rejonu Czubów i LSM z rejonem Czechowa i Bursaków z wykorzystaniem wiaduktu nad Al. Solidarności w osi ul. Poniatowskiego, przy jednoczesnym zaniechaniu usuwania dominującej części drzew po obu stronach ul. Sowińskiego.

6.2.      Uzyskanie efektów określonych wyżej w punkcie 6.1. wymaga:
-   wykonania dodatkowej zachodniej jezdni dla ul. Sowińskiego na odcinku od ul. Radziszewskiego do ul. Głębokiej o szerokości trzech pasów,
-   połączenia ul. Radziszewskiego z Al. Racławickimi i poszerzenia jej do trzech pasów bez usuwania drzew i przeniesienia tam linii 10, 26 i 31, co pozwoli wprowadzić zakaz wszystkich lewoskrętów na skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Sowińskiego i dalszy wzrost jego drożności,
-  zastosowania skrzyżowań z rondem u zbiegu z ul. Radziszewskiego oraz ul. Popiełuszki oraz połączenia ul. Langiewicza z ul. Sowińskiego w osi ul. Radziszewskiego,
-   także wykorzystania części pozostałych propozycji opisanych wyżej w punktach 1, 2, 3 oraz 4.
                                                                                     Z poważaniem

                                                                                               Antoni Jakóbczak


                 Do wiadomości:
-     Wiceprezydent Miasta Lublina    Mgr inż. Stanisław Kalinowski,
-          Przewodniczący Rady Miasta Lublina -  Mgr  Piotr Kowalczyk, 
-        -Dyrektor Zarządu Dróg i Mostów U. M. -  Inż. Kazimierz Pidek,
-        -Z-ca Dyrektora Zarządu Dróg i Mostów U. M. -  Inż. Mirosłąw Łuciuk,
-         Prof. Stanisław Michałowski - J. M. Rektor UMCS,
-        -Radni Rady Miasta Lublina,
-           Dyrektor Biura Planowania U.M. -   Mgr inż. Elżbieta  Matuszak, 
-        -Dyrektor Wydz. Arch. i Budownictwa U.M.-  Mgr inż. Mirosław    Hagemejer,
-        -Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie –  /-/ Grzegorz Malec,
-         Z-ca Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie –  /-/ Sławomir Podsiadły
-        Prof. Jan Pomorski – Przewodniczący Rady Rozwoju Lublina przy Prezydencie Lublina,
-        Zarządy i Rady dzielnic: Wieniawa, Rury, Czechów Południowy i Pn, Czuby Pn i Pd,
     -      przypadkowi mieszkańcy Lublina.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz