Dr inż. Antoni Jakóbczak Lublin, dnia 11. maja
2018 r.
antjakobczak.blogspot.com
Dotyczy:Treści
uwag do II-go
wyłożenia
„Studium Uwarunkowań..”
Do
Z-cy Prezydenta Lublina
Pana /-/ Artura Szymczyka
Na stronach 10 i 11 niniejszego
tekstu zamieszczona jest kopia moich Uwag do II–go wyłożenia
„Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
Lublina” w formie wypełnionego urzędowego formularza, który wraz
z odrębnym 16–stronicowym Załącznikiem zawierającym
argumentację wykazującą słuszność tych uwag, przekazałem do
Wydziału Planowania UM w dniu 10. 05. 2018 r.
Natomiast
zamieszczona niżej treść PRAWIE
w/w Załącznika tym różni się od w/w argumentacji 16 –
stronicowej, że poszerzona jest o punkt 9a. wraz z Rys. U-8. oraz o
podsumowanie w punkcie 10.
Załącznik
zawierający
argumentację wykazującą słuszność moich UWAG
z 10. 05. 2017 r. do Projektu II -go wyłożenia „Studium
Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Lublina
UWAGA:
Celem
zamieszczenia tutaj rysunków jest uzyskanie większej klarowności
niniejszej argumentacji. Nie
oznacza to jednak,
że oczekuję iż rysunki te zamieszczone będą w opracowywanym
„Studium”.
Ad.
1. Dla ul. Głębokiej
powinna zostać podniesiona kategoria z „Z” do „G”, gdyż
arteria, której elementem jest ul. Głęboka powinna być dla
kierowców co najmniej tak atrakcyjna jak trasa Piłsudskiego –
Lipowa – Al. Racławickie, która też posiada kategorię „G”.
Podniesienie tej kategorii do „G” powinno zmierzać do
powiększenia wymagań dla drożności ul. Głębokiej na odcinku od
ul. Raabego do Narutowicza do czterech pasów, oraz do utworzenia
odpowiednio większej ilość pasów ruchu na odcinku między ulicami
Raabego i Filaretów, który to odcinek obecnie jest najważniejszą
przyczyną zakorkowania ul. Głębokiej i przede wszystkim z tego
powodu nie może ona spełniać BY'PASOWEJ roli dla trasy
Piłsudskiego – Lipowa – Al. Racławickie
Takiej
BY'PASSOWEJ roli dla trasy Piłsudskiego – Lipowa – Al.
Racławickie nie może natomiast spełniać Al. Jana Pawła II ,
która przebiega w nadmiernie dużej odległości od ul. Lipowej i
Al. Racławickich i brak jest jakichkolwiek możliwości
administracyjnych, aby zmusić chociaż niewielką grupę kierowców
do „przeniesienia się” z ul. Głębokiej na Al. JPII, .
Jeżeli
ktoś nie dostrzegałby tego,
że w/w odległość obwodnic lub ich fragmentów od arterii
średnicowych przebiegających przez centrum miasta, ma podstawowe
znaczenie dla ograniczenia strumienia samochodów centrum
jakiegokolwiek miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, to powinien ON
zgodzić się z takim PODSTAWOWYM
znaczeniem np. w oparciu o przypadek OBECNEGO
BRAKU
pozytywnego oddziaływania trasy tworzonej przez ul. Lubelskiego
Lipca 80, ul. Stadionową i ul Muzyczną na chociaż ledwo
dostrzegalne ograniczenie zakorkowania dolnego odcinka ul.
Narutowicza.
Ad.
2. Atrakcyjność ul. Głębokiej
dla kierowców obecnie korzystających z ul. Piłsudskiego i Lipowej
powinna być powiększana nie tylko dzięki w/w przypisaniu jej
kategorii „G”, ale także dzięki:
Ad.
2. 1. Działaniom ograniczającym
strumień samochodów w ul. Głębokiej dzięki INNYM
kierowcom, którzy byliby skłonni „przenieść się” z ul.
Głębokiej na ul. T. Zana - gdyby ta ulica posiadała NIE
kategorię „Z”,
która jest obecnie proponowana, lecz wyższą kategorię „G”.
Stąd arteria ta na odcinku między Al. Kraśnicką i rondem u zbiegu
z ul. Wileńską powinna posiadać cztery pasy ruchu z jednoczesnym
„ścięciem” istniejącego tam obecnie „garba” w jej pionowym
profilu podłużnym.
Ponadto dostrzegana powinna być także celowość przypisania
kategorii „G”
również przylegającemu 100 - metrowemu odcinkowi ul.
Wojciechowskiej oraz ul. Morwowej a także podniesienia do kategorii
„G” jej połączenia z ul. Nałęczowską. Przy tym ul.
Nałęczowskiej na odcinku od ul. Morwowej do dwupoziomowego węzła
z ul. Bohaterów M. Cassino również powinna być przypisana
kategoria „G”.
W
przypadku pojawienia się zarzutu, że
taki BY'PASS dla ul. Głębokiej tworzony przez ul. T. Zana i ul.
Morwową też nie byłby skuteczny, gdyż na przeciwnym krańcu ul.
T. Zana „wpada on” do „WĄSKIEGO GARDŁA”, którym jest
północny odcinek ul. Nadbystrzyckiej. moja odpowiedź jest prosta i
oczywista: - Obecnie tak jest, ale „Studium” dotyczy kierunków
rozwoju, więc gdyby w opracowaniu tym obecnie ul. Morwowej nie
została przypisana kategoria „G”, to w przypadku spodziewanej w
najbliższym czasie (zapewnie nieuchronnie nam grożącej) zabudowy
terenu przylegającego do ul. Morwowej brak byłoby podstaw do
zarezerwowania dla tej ulicy dostatecznie szerokiego pasa drogowego i
po 5-ciu lub 20-tu latach pomimo uzyskania dostatecznych drożności
na wschodnim krańcu, ul. T. Zana ponownie podnoszony byłby zarzut,
że taki „BY'PASS” też jest ułomny, więc nie jest uzasadniony.
Ad. 2. 2. Dla zapewnienia jak
największej
atrakcyjności
ul. Głębokiej
dla
kierowców obecnie korzystających z ul. Lipowej i A. Racławickich -
którzy dzięki temu dostrzegaliby celowość „przeniesienia się”
na ul. Głęboką - konieczna jest jeszcze rezygnacja z
dotychczasowych zamierzeń przedłużania ul. Muzycznej i Stadionowej
do ul. Wojennej, gdyż utworzyłoby to nadmiernie czytelną dla
kierowców TRASĘ
ŚREDNICOWĄ
Kunickiego – Głęboka. Byłoby to przyczyną szczególnie
niekorzystnego powiększenia strumienia samochodów nie tylko na
odcinku między ul. Filaretów i Raabego, ale przede wszystkim
znaczącego powiększenia zakorkowania skrzyżowania ul. Narutowicza
z ul. Głęboką – z powodu przyrostu tam strumienia samochodów,
który to przyrost byłby generowany przez rejon ul. Kunickiego.
Dostrzegam
to, że moja krytyczna ocena możliwości utworzenia w/w nadmiernie
czytelnej dla kierowców arterii ŚREDNICOWEJ
Głęboka – Kunickiego może nie spotkać się z aprobatą bardzo
dużej części mieszkańców Lublina. Osoby te kierując się TYLKO
pobieżną oceną, będą skłonne popierać taką arterię, gdyż w
znaczącej części doby arteria taka radykalnie ułatwiałaby
przemieszczanie się między rejonem Abramowic oraz Dziesiątej i
rejonem LSM oraz ul Głębokiej.
Osoby
te powinny jednak DOSTRZEGAĆ
TEŻ TO,
że jednym z najważniejszych zadań stawianych arterii tworzonej
przez Głęboką i Muzyczną powinno być właśnie w/w jak
najbardziej skuteczne zachęcenie jak największej liczby kierowców
dotychczas korzystających z ul. Lipowej i Al. Racławickich, aby
właśnie przede wszystkim w okresach szczytowego strumiewnia
samochodów „przenieśli się” na ul. Głęboką.
Natomiast nadmierna czytelność
i atrakcyjność trasy Muzyczna – Głęboka – Kunickiego
niepotrzebnie zachęcałaby też innych kierowców do skorzystania z
niej - np. kierowców przemieszczających się między rejonem ul.
Nowy Świat i rejonem ul. T. Zana z C.H. Leclerc włącznie. Gdyby
nie nadmierna atrakcyjność trasy od ul. Wojennej przez Stadionową,
Muzyczną i Głęboką, to nawet w przypadku obecnego braku
połączenia ul. T. Zana z ul. Smoluchowskiego, na który będziemy
„skazani” przez najbliższe 10 lub nawet 30 lat, kierowcy ci
bardziej chętnie korzystaliby z Wrotkowskiej, Diamentowej, JPII i
Filaretów do zachodniego odcinka ul. T. Zana lub też z w przypadku
bliższych podróży przez ul. Wrotkowską, Nadbystrzycką na odcinku
do ul. T. Zana.
Natomiast
po upływie w/w 10 lub 30 lat, nawet posiadanie w/w połączenia ul.
T. Zana z ul. Smoluchowskiego (w przypadku wcześniejszego istnienia
już trasy Stadionowa - Wojenna - Kunickiego) nie będzie już
dostatecznie skutecznym zaproszeniem dla W/W
ILOŚCI KIEROWCÓW,
aby zrezygnowali oni z ul. Muzycznej i Głębokiej i przenieśli się
na przebiegającą nawet stosunkowo niewielkiej odległości trasę
T. Zana – Smoluchowskiego.
Arteria
od ul. Nałęczowskiej przez ul. Głęboką do ul. Stadionowej
powinna więc być tylko arterią RADIALNĄ
–
(promienistą), czyli wychodzącą PROMIENIŚCIE
z centrum miasta (w tym przypadku z rejonu Zintegrowanego Centrum
Komunikacyjnego) NA
OBRZEŻA MIASTA,
natomiast tworzenie w/w trasy ŚREDNICOWEJ
byłoby kardynalnym błędem, gdyż nadmiernie skutecznie zachęcałaby
ona do POJAWIANIA
SIĘ
w tym centrum (przejeżdżania przez to centrum) także tych
kierowców, którzy nie mieliby tam „niczego do załatwienia”.
Dla wzmocnienia celowości
odrzucenia propozycji przedłużenia ul. Muzycznej i Stadionowej do
ul. Wojennej można by ponadto przytaczać także zawartość
„Studium komunikacyjnego” z 2012 r. opracowanego przez firmę
Transeko z Warszawy, gdyż w opracowaniu tym takie przedłużenie ul.
Muzycznej i Stadionowej nie zostało zaproponowane.
Ad.
3. Z powodu bardzo odległych
w
czasie możliwości uzyskania w/w przedłużenia ul. T. Zana do ul.
Smoluchowskiego (być może za w/w 10 lat a nawet za 30 lat), w/w
arteria tworzona przez ul. T. Zana o kategorii „G”
(uzasadnionej
wyżej w punkcie 2.1.)
w opracowywanym „Studium” powinna po wschodniej stronie być
przedłużona odcinkiem ul. Nadbystrzyckiej do ul. Glinianej oraz
przedłużeniem ul. Glinianej do Mostu 700 – Lecia, przy czym te
wymienione przedłużające odcinki też powinny posiadać kategorię
„G”.
Oznacza
to, że przedłużenie ul. Glinianej do mostu 700-Lecia spełniałoby
NIE
TYLKO
funkcję odciążania skrzyżowania ul. Narutowicza z ul. Głęboką
oraz samej ul. Narutowicza strumieniem samochodów generowanym przez
południowy odcinek ul. Nadbystrzyckiej oraz osiedla LSM i Czubów,
oraz ponadto funkcję awaryjnego BY'PASS-u dla tego skrzyżowania,
ALE
TAKŻE
pozwalałoby
znacząco ograniczać strumień samochodów na ul. Głębokiej przede
wszystkim na odcinku między ul. Raabego i ul. Filaretów.
Przeciwnicy
utworzenia w/w odcinka arterii „Gliniana II” będącego
przedłużeniem ul. Glinianej do Mostu 700-Lecia już od ponad 20 –
tu lat nie pozwalają
nawet na podejmowanie dyskusji na ten temat. Nie jest wykluczone, że
to z ich inicjatywy w Dzienniku Wschodnim w lutym i w marcu pojawiły
się nawet wzmianki
o celowości rozważania budowy dwupoziomowego przecinania się ul.
Narutowicza
z ul. Głęboką. Dlatego też celowe jest, aby tacy przeciwnicy
utworzenia ul. Glinianej II dostrzegali też konieczność posiadania
objazdów dla okresu budowy takiego ewentualnego układu
dwupoziomowego jeszcze przed rozpoczęciem tej budowy. Właśnie
tylko „Gliniana II” mogłaby pozwolić na tworzenie takiego
objazdu tej budowy układu dwupoziomowego.
Natomiast
tak jak wynika to z dołączonych tutaj rysunków Rys. U-1., który
jest kopią Rys. 2 w argumentacji z 20. 04. 2018 r i Rys. U-2., który
jest kopią Rys. 2 zamieszczonego w mojej argumentacji przesłanej do
Ratusza 18. 12. 2017 r. i dostępnej także na
antjakobczak.blogspot.com , koszty uzyskania dostatecznie szerokiego
pasa drogowego dla Glinianej II byłyby zbliżone do kosztów
wyburzenia budynków nr 3,5,7,i 9 dla poszerzenia wlotu ul.
Nadbystrzyckiej na skrzyżowanie z ul. Głęboką - o którym to
rozwiązaniu rozważanym w pierwszej kolejności pojawiły się już
w lubelskiej prasie w ostatnich tygodniach dość oficjalne urzędowe
sugestie. Natomiast nawet w przypadku ograniczenia szerokości ul.
Glinianej w punkcie obecnej posesji Nadbystrzycka 18E tylko do dwóch
pasów ruchu, drożność takiej arterii w tym punkcie byłaby
dostatecznie duża dla spełniania oczekiwań stawianych arterii
kategorii „G”.
Oznacza
to, że taka arteria kategorii „G” od węzła ul. Nałęczowskiej
z ul. Bohaterów M. Cassino przez ul. Morwową, ul. T. Zana, środkowy
fragment ul. Nadbystrzyckiej i Glinianą II będącą przedłużeniem
obecnej ul. Glinianej, po spełnieniu powyższych propozycji
opisanych wyżej w punkcie 2. 2., dość skutecznie zachęcałaby
znaczącą część kierowców obecnie korzystających z ul.
Głębokiej aby „przenieśli się na ul. T. Zana i przez to w
radykalnym stopniu powiększałaby się atrakcyjność ul. Głębokiej
dla znaczącej części kierowców obecnie korzystających z ul.
Lipowej i z Al. Racławickich.
Ad.
4. Tak jak wykazane to jest
wyżej
w punkcie 1.,
PODSTAWOWE znaczenie
ma odpowiednio mała
ODLEGŁOŚĆ
dowolnego by'passowego fragmentu obwodnicy od arterii przebiegającej
bliżej centrum miasta, dla której to arterii taki by'pass powinien
skutecznie spełniać funkcję ochronną - to znaczy przyjmować do
siebie jak największą część strumienia samochodów dotychczas
korzystających z tej „ochranianej” arterii, która przebiega
bliżej centrum.
Natomiast
z powodu BRAKU
REALNYCH MOŻLIWOŚCI utworzenia
nawet za 20 lat lub 40 lat BY'PASSOWEGO
fragmentu obwodnicy śródmiejskiej, który łączyłby ul. Filaretów
z punkcie przylegającym do ul. Rzeckiego tunelem pod rondem przy
Globusie i pod punktem u zbiegu ul. Nowogródzkiej z ul. Grażyny
oraz wiaduktem nad punktem u zbiegu ul. Wileńskiej z ul. Głęboką
i tunelem pod rondem u zbiegu Al. Racławickich z Al. Kraśnicką,
który to tunel wychodziłby na powierzchnię w osi ul. Sikorskiego
„na wysokości” ul. Popiełuszki, KONIECZNE
JEST
utworzenie innego BY'PASSOWEGO
fragmentu trasy znacznie mniej oddalonego od ul. Sowińskiego niż
Al. Armii Krajowej na styku z węzłem „Sławin”.
Warunek
taki mógłby częściowo spełniać jedynie BY'PASSOWY odcinek
arterii tworzony przez ulice: Poniatowskiego, Al. Racławickie,
Spadochroniarzy, L. Pagi i Wileńską. W przypadku odwrotnego
kierunku na takiej arterii, z powodu oczywistego braku „lewoskrętu”
z Al. Racławickich w ul. Poniatowskiego, trasa ta powinna być
tworzona także przez ul. Długosza oraz wschodni odcinek ul.
Popiełuszki. Dlatego też w/w ulicom: Wileńskiej, L. Pagi,
Spadochroniarzy, Długosza i wschodniemu odcinkowi ul. Popiełuszki
też powinna być przypisana kategoria „G” - pomimo
tego, że w pierwszym wyłożeniu Studium w 2017 r. ul. Wileńskiej i
innych w/w ulic nie zaszeregowano nawet do niższej kategorii „Z”.
Przy
tym jednak ograniczenie pasa drogowego ul. Spadochroniarzy tylko dla
dwóch pasów ruchu na odcinku obecnie rosnących 15 sztuk
kasztanowców (które powinny pozostać w stanie„nietkniętym”),
nie byłoby przyczyną tak znaczącego ograniczenia jej drożności,
że arteria taka nie spełniałaby wymagań stawianym kategorii „G”,
co wykazane jest w mojej argumentacji przesłanej do Ratusza w dniu
20. 10. 2017 r. i dostępnej także na antjakobczak.blogspot.com . W
argumentacji tej zamieszczony jest Rys. 2., którego kopią jest
dołączony wyżej Rys. U-3.
Ponadto
przypisanie ul. Długosza kategorii „G” zamiast „Z” oraz
przede wszystkim kategorii „G” wschodniemu odcinkowi ul.
Popiełuszki, pozwoliłoby skorygować do bardziej racjonalnego
dotychczas proponowany w „Studium” przebieg „obwodnicy
śródmiejskiej” z wykorzystaniem właśnie tego odcinka ul.
Popiełuszki i Wiaduktu Poniatowskiego zamiast ul. Leszczyńskiego i
ul. Czechowskiej.
Ad. 5. Popieram pogląd Pana
Inżyniera Edwarda Partyki,
posiadającego kilkudziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu
miejskich układów drogowych, który został przez niego powtórzony
na spotkaniu w Ratuszu w dniu 17. 04. 2018 r. - że południowy
fragment zewnętrznej obwodnicy przebiegający od „Węzła
Konopnica” wzdłuż zapory Zalewu do „Węzła Witosa”, powinien
posiadać co najmniej kategorię „G”a nawet można by rozważać
przypisanie mu kategorii „GP” czyli arterii głównej
przyspieszonej:
Natomiast
ABSURDALNE i BARBARZYŃSKIE są
oczekiwania np. jednego z mieszkańców Zemborzyc zaprezentowane na
spotkaniu w Ratuszu w dniu 18. 04. 2018 r. oraz przedstawicielki Rady
Dzielnicy Czuby zaprezentowane podczas debaty w TVP 3 w dniu 30. 04.
2018 r., którzy sugerowali, aby ten fragment obwodnicy był bardziej
odsunięty od Lublina i przebiegał po południowej stronie Zalewu,
czyli np. był odgałęzieniem S-19 w Strzeszkowicach.
W obu przypadkach tych
wypowiedzi Obrońcy Górek Czechowskich nieco się zagapili, gdyż
mieli okazję zaprotestować takim oczekiwaniom i wykazać się tym,
że ich zaangażowanie dla ochrony zielonych wąwozów
„wentylujących” Lublin nie ogranicza się tylko do sporów z
firmą TBV - dotyczących Górek Czechowskich, gdyż podobny problem
występuje również w przypadku wąwozu na styku Czubów z trasą
kolejową. W wąwozie tym konieczne jest uzyskanie co najmniej
podrzędnej ulicy dla obsługi przyległych osiedli, przy czym raczej
wszyscy będą zgodni z poglądem, że nie mogłyby to być dwa
„sięgacze” poprowadzone po trasie wcześniej przewidywanego
zachodniego odcinka „trasy zielonej” (od ul. Nadbystrzyckiej do
przedłużenia Al. Kraśnickiej), które byłyby zaślepione gdzieś
w rejonie przedłużenia ul. Filaretów lub w rejonie ul. Granitowej,
gdyż z wielu powodów nie byłoby to racjonalne - w tym przede
wszystkim stąd, że już obecnie trwa tam budowa przystanku PKP.
Dlatego też pomimo tego,że
taka nawet podrzędna osiedlowa w/w uliczka łącząca ul.
Nadbystrzycką z w/w Al. Kraśnicką nie uzyskałaby nawet kategorii
„Z” i byłaby tylko paskiem asfaltu o szerokości 6,5 metra bez
chodników i nawet bez poboczy, to i tak pojawiłby się na niej
nadmiernie duży strumień samochodów generowany przez most na Wiśle
w Kamieniu k. Opola Lubelskiego i drogę 747 - zmierzający w
kierunku Chełma i Zamościa przez przyszłą estakadę łączącą
ul. Nadbystrzycką z ul. Diamentową oraz przez ul. Wrotkowską i
Krańcową.
Dlatego
też jedynym sposobem na obronę ekologicznych walorów tego wąwozu
dzięki zniechęceniu w/w kierowców do korzystania takiego w/w
skrótu, jest zaoferowanie tym kierowcom dostatecznie atrakcyjnego BY
' PASSU, który nie tylko posiadałby odpowiednio wysoką kategorię
(w/w „G”), ale także aby przebiegał on w dostatecznie MAŁEJ
ODLEGŁOŚCI
od w/w wąwozu (nawet Z PODRZĘDNĄ OSIEDLOWĄ ULICZKĄ) wymagającego
ochrony.
Natomiast
w przypadku poprowadzenia południowego fragmentu zewnętrznej
obwodnicy Lublina po południowej stronie zalewu, koszty poniesione z
tego powodu byłyby tylko przysłowiowym „wyrzucaniem pieniędzy w
błoto”, gdyż na takiej arterii wystąpiłby mniej niż marginalny
strumień samochodów, przy czym w dalszym ciągu w/w strumień
samochodów generowany przez drogę 747 i w/w most na Wiśle
kierowałby się przez w/w osiedlową uliczkę w „ekologicznie”
pozornie chronionym wąwozie wzdłuż trasy kolejowej i jeszcze w
marginalnie mniejszym stopniu w przebiegającej jeszcze bliżej
centrum Lublina Al. JP II.
Występowanie
w/w konieczności „ekologiczej” ochrony w/w wąwozu obok trasy
kolejowej z osiedlową uliczką daje większą szansę na uzyskanie
akceptacji powyższej argumentacji przez szersze grono mieszkańców
Lublina i akceptacji dla wyżej użytego słowa „BARBARZYŃSKIE”.
Natomiast
w przypadku braku występowania konieczności ochrony takiego wąwozu
,
to użycie tego słowa również
byłoby
jak najbardziej zasadne właśnie tylko z powodu słuszności reguły
dotyczącej miast powyżej 100 tys.
Z powodu niezupełnie dobrej czytelności 2-giej strony tego formularza, niżej powtórzona jest treść zamieszczonych w nim Uwag do w/w "Studium....."
1.
Dla ul. Głębokiej
powinna zostać podniesiona kategoria z „Z” do „G” -
2..
Atrakcyjność ul. Głębokiej
dla kierowców obecnie korzystających z ul. Piłsudskiego i Lipowej
powinna być powiększana nie tylko dzięki w/w przypisaniu jej
kategorii „G”, ale także dzięki:
2. 1. Przypisaniu kategorii
„G” dla ul. T. Zana
oraz
ul. Morwowej i odpowiednich odcinków ul. Wojciechowskiej i
Nałęczowskiej.
2.
2. Ul. Muzyczna
i Stadionowa nie może być przedłużania do ul. Wojennej, gdyż
spowodowałoby to jeszcze większe niż obecnie zakorkowanie ul.
Głębokiej i jej skrzyżowania z ul. Narutowicza.
3.
Ul. T. Zana o
kategorii „G”
powinna po wschodniej stronie być przedłużona odcinkiem ul.
Nadbystrzyckiej do ul. Glinianej oraz przedłużeniem ul. Glinianej
do Mostu 700 – Lecia, przy czym te przedłużające odcinki też
powinny posiadać kategorię „G”.
4.
Ulicom:
Wileńskiej, L. Pagi, Spadochroniarzy, Długosza i wschodniemu
odcinkowi
ul. Popiełuszki należy przypisać kategorię „G”.
5.
Południowy
fragment zewnętrznej obwodnicy przebiegający od „Węzła
Konopnica” wzdłuż zapory Zalewu do „Węzła Witosa”, powinien
posiadać co najmniej kategorię „G”.
6.
Ul. Kasprowicza powinna być elementem śródmiejskiej eliptycznej
pierścieniowej obwodnicy przez połączenie jej z ul. Diamentową,.
Natomiast południowy fragment zewnętrznej obwodnicy powinien
przebiegać do „Węzła Witosa” łagodnie wybrzuszonym na
zewnątrz łukiem.
7. Ul. Sikorskiego powinna
rozwidlać się w punkcie obok LPEC i przebiegając wiaduktem nad
Al. Solidarności oraz po obrzeżach Górek Czechowskich i krótkim
odcinkiem Al. Kompozytorów Polskich zostać połączona z ul.
Elsnera.
8.
Ul.
Smoluchowskiego powinna zostać przedłużona co najmniej do
południowego fragmentu zewnętrznej obwodnicy i posiadać kategorię
„G”
9.
Arteria łącząca ul. T. Zana z ul. Smoluchowskiego powinna
przebiegać między nowym stadionem i boiskami treningowymi, przy
czym przekraczałaby ona trasę kolejową PROSTOPADLE.
mieszkańców
głoszącej że:
„OBWODNICA JEST TYM LEPSZA i TYM BARDZIEJ JEST SKUTECZNA, IM JEST
MNIEJSZA – IM PRZEPROWADZONA JEST BLIŻEJ JEŻELI NIE CENTRUM
MIASTA (w
przypadku pierścieniowej obwodnicy śródmiejskiej, lub
jakiegokolwiek zewnętrzne wybrzuszonego by'passu)
, TO W IM BLIŻEJ ODLEGŁOŚCI OKRĄŻA ONA ZEWNĘTRZNY PIERŚCIEŃ
MIASTA”. Dotyczy
to więc nie tylko kompletnych obwodnic jako zamkniętych pierścieni,
ale także innych wybrzuszonych na zewnątrz fragmentów arterii
będących zalążkami takich pierścieni i wszelkich innych
zewnętrznie wybrzuszonych BY ' PASSÓW w dowolnym rejonie miasta.
Jeżeli
ktoś nie dostrzega słuszności tej NAJWAŻNIEJSZEJ
reguły i nie dostrzega konieczności jej PRIORYTETOWEGO
stosowania, to jak najbardziej zasługuje na miano BARBARZYŃCY.
Niżej
dołączony jest Rys. U-4, który jest kopią rysunku zamieszczonego
na str 2 mojej argumentacji z 10. 12. 2012 r. pt. „Obwodnice
Warszawy które zlikwidowałyby korki w jej centrum” dostępnej na
stronie internetowej www.jakobczak.pollub.pl
na portalu Politechniki Lubelskiej. Na rysunku tym
pokazany jest
schematycznie IDEAŁ
układu transportowego miasta powyżej 200 tys. mieszkańców, w którym
NIE
WYSTĘPUJE ANI JEDNA ARTERIA ŚREDNICOWA,
natomiast w argumentacji tej wykazane jest, że optymalna średnica
pierścienia najmniejszej obwodnicy śródmiejskiej powinna zawierać
się w przedziale od 1,5 km do 2,5 km. Oczywiste jest, że jest to
nieosiągalny ideał i można przytoczyć tutaj powszechnie znane
porzekadło: „chciałaby dusza do raju”. Nie mniej jednak oznacza
to, że przy każdej okazji PRZEBUDOWY
LUB ROZWOJU
układu transportowego takiego miasta powinno unikać się stosowania
rozwiązań, które zamiast przybliżać się do tego ideału,
spowodowałyby oddalanie się od niego.
Ad. 6. Przytoczona wyżej
w
punkcie 5.
priorytetowość
dążenia do jak największego zbliżania do obrzeży miasta
przebiegu fragmentów zewnętrznej obwodnicy nie przekreśla jednak
celowości dążenia do tworzenia JAK
NAJBARDZIEJ CZYTELNYCH i JAK NAJMNIEJ „SLALOMOWATYCH”
pierścieniowatych obwodnic KONCENTRYCZNYCH
a nie SPIRALNYCH,
co
wystąpiłoby w przypadku połączenia w/w arterii poprowadzonej
wzdłuż Zapory Zalewu z arterią tworzoną przez wiadukt w osi ul.
Kasprowicza, przy czym połączenie takiej arterii w „Węzłem
Witosa” byłoby poprowadzone już jako odgałęzienie wzdłuż
granicy miasta przebiegającej po północnej stronie ul. Zorza.
Dla
uzyskania jak największej skuteczności oddziaływania tego
fragmentu zewnętrznej obwodnicy na ochraniany przez niego rejon,
powinien on (ten fragment) być nie tylko „koncentryczny”, ale
także jak najmniej „slalomowaty” i także „zewnętrznie
wypukły”. Dlatego też było by jak najbardziej racjonalnym
wykorzystanie
arterii z wiaduktem w ul. Kasprowicza dla utworzenia śródmiejskiej
eliptycznej pierścieniowej obwodnicy przez połączenie jej z ul.
Diamentową, czyli tak jak pokazane to jest na dołączonym Rys. U-5,
który jest kopią Rys. 7 zamieszczonego w argumentacji przesłanej
do Ratusza w dniu 21. 06. 2017 r. Natomiast fragment zewnętrznej
obwodnicy będący przedłużeniem tego fragmentu obok Zapory
powinien przebiegać pozbawionym „slalomowatości” łagodnie
wybrzuszonym na zewnątrz łukiem jednak już poza granicą miasta,
przy czym możliwe byłoby spełnienie wymagań wynikających z
przebiegającej w tym rejonie magistrali wysokoprężnego gazociągu.
Skoro na odcinku między
Zaporą i „Węzłem Konopnica” fragment tej obwodnicy zgodnie z
ustaleniami władz wyższego stopnia przebiega poza granicą Lublina,
to można oczekiwać, że uzgodnienie podobnego przebiegu poza
granicą Lublina w rejonie ul. Zorza również jest możliwe do
wynegocjowania nawet z władzami wojewódzkimi.
Ad. 7. Opisana wyżej w punkcie
4.
celowość podniesienia do kategorii „G” arterii Wileńska –
Spadochroniarzy, byłaby skuteczna tylko dla ochrony ul. Sowińskiego,
ale nie przyczyniałaby się jednak do zmniejszenia strumienia
samochodów w ul. Poniatowskiego.
Natomiast jedyną realną
możliwością utworzenia dość skutecznej ochrony
dla
ul. Poniatowskiego (gdyż ul. Bohaterów M. Cassino tego nie zapewnia
z powodu w/w nadmiernie dużej odległości), a także dalszego
powiększenia ochrony ul. Sowińskiego, (gdyż skuteczność w/w
by'passu Wileńska - Spadochroniarzy też wymaga jeszcze
„wspomagania”) - jest właśnie połączenie ul. Sikorskiego z
ul. Elsnera – tak jak pokazane to jest na dołączonym niżej Rys.
U-6, który jest kopią Rys. 6 zamieszczonego w mojej argumentacji
przesłanej do Ratusza w dniu 21. 06. 2017 r. i dostępnej na
antjakobczak.blogspot.com . W tym więc przypadku warunki są
znacznie mniej korzystne niż te, którewystępują w rejonie ul.
Zorza, gdzie jest możliwe uniknięcie wzajemnej „SPIRALNOŚCI”
fragmentów obwodnic i możliwe jest utworzenie dwóch pierścieni
KONCENTRYCZNYCH.
Skoro na obecnym etapie rozwoju układu transportowego Lublina nie
są dostrzegane inne lepsze rozwiązania spełniające rolę BY '
PASSU dla arterii Sowińskiego – Poniatowskiego, to konieczne jest
więc pogodzenie się z takim w/w nieco gorszym NIEKONCENTRYCZNYM
rozwiązaniem niż to jest możliwe w przypadku opisanego wyżej w
punkcie 6 rejonu ul. Zorza.
7.
1. Dostrzegam to, że obrońcy
Górek
Czechowskich oraz wielu innych mieszkańców Lublina będą
sprzeciwiać się poprowadzeniu takiej pokazanej na w/w Rys. U-6.
arterii, której zasięg ograniczony byłby nawet TYLKO
DO POŁOWY DŁUGOŚCI OBRZEŻY
(na długości około 1 km) tego 105 hektarowego zielonego obszaru.
Mam jednak nadzieję, że osoby uczestniczące w takich protestach z
większą uwagą i WIĘKSZĄ
WRAŻLIWOŚCIĄ
zainteresują się przypadkiem nieuzasadnionej ochrony Parku
Ludowego, z powodu której zaniechano uzyskania jak najbardziej
czytelnego połączenia ul. Muzycznej z Al. Zygmuntowskimi, tak jak
pokazane to jest na niżejdołączonym Rys. U-7., który jest kopią
Rys. 4 zamieszczonego w mojej argumentacji przesłanej do Ratusza w
dniu 15. 03. 2018 r. i dostępnej także na antjakobczak.blogspot.com
. Rozwiązanie to pozwoliłby radykalnie ograniczyć strumień
samochodów w ul. Lipowej i Al. Racławickich oraz ich zakorkowanie,
przy czym możliwe było zapewnienie dostatecznej drogi
ewakuacyjnej dla nowego
stadionu. Po ponad rocznych doświadczeniach eksploatacyjnych dla
obecnego przebiegu ul. Stadionowej i ul. Lubelskiego Lipca 80
mogliśmy przekonać się o tym, że utworzony dla skrzyżowania przy
hotelu Victoria by ' pass poprowadzony przez ul. Muzyczną,
Stadionową i Lubelskiego Lipca 80 nie jest dla kierowców
dostatecznie atrakcyjny, gdyż jest nadmiernie okrężny i przebiega
w nadmiernie dużej odległości od ul. Piłsudskiego. Natomiast
wprowadzenie administracyjnych ograniczeń w formie zastosowania
zakazu lewoskrętu i prawoskrętu dla relacji ul. Piłsudskiego –
dolny odcinek ul. Narutowicza pozwoli tylko na ograniczenie
strumienia samochodów na tym dolnym odcinku Narutowicza, natomiast
zakazy takie nie przyczyniły by się już do ograniczenia strumienia
samochodów w ul. Lipowej i Al. Racławickich.
Dlatego
też mając na uwadze to, że w przypadku takich „punktowych”
obiektów jak były Stadion Dziesięciolecia w Warszawie, większy
„młodszy” od lubelskiej „Victorii” hotel |”Rzeszów”,
czy też lubelski Plac Litewski - możliwe było ich wyburzenie i
odbudowanie oraz w przyszłości jeszcze wielokrotnie możliwe będzie
ich przebudowywanie, to do końca świata nie będzie już możliwa
przebudowa wzajemnej KONFIGURACJI
ARTERII TRANSPORTOWYCH
o kategorii ”G” w mieście tej wielkości którym jest Lublin.
Dlatego też tak jak w przypadku Parku Ludowego „okrojonego”
przez przebiegającą centralnie arterię Al. Zygmuntowskie – ul.
Muzyczna, byłoby możliwe uzyskanie rekompensaty przez utworzenie
kolejnego parku na terenach zielonych przylegających do klubu
jeździeckiego, tak również protesty sprzeciwiające się
„okrojeniu” Górek Czechowskich o powierzchni 105 hektarów z
około 2 hektarowego pasa drogowego przebiegającego NA
OBRZEŻACH
tego terenu nie powinny przekreślać możliwości nie tylko
uzyskania znaczącego ograniczenia uciążliwości dla kampusu
uniwersyteckiego takiej arterii, którą jest ul. Sowińskiego, ale
również zaprzepaszczenia okazji dla utworzenia bardziej
harmonijnego (a
nie dryfującego do ZDZICZAŁEGO)
układu transportowego w zachodnich dzielnicach Lublina.
7.
2. Być może że wielu zwolenników
w/w arterii łączącej ul. Sikorskiego z ul. Elsnera postawi mi
jednak zarzut, że domagając się zamieszczenia tej arterii w
opracowywanym „Studium”, popełniam taktyczny błąd, gdyż
bardziej racjonalnym byłoby przeczekanie z tymi propozycjami do
zakończenia sporów między Obrońcami Górek Czechowskich i
deweloperem TBV, aby jeszcze bardziej nie komplikować tego sporu, a
nawet aby być w zgodzie z porzekadłem aby „nie wkładać palca
między drzwi”. Być może że takie zarzuty są częściowo
słuszne. Jednak przyjęcie takiej taktyki stwarza zagrożenie utraty
terenu dla pasa drogowego na odcinku od punktu na łuku ul.
Sikorskiego (obok Dyrekcji LPEC) do Al. Solidarności, gdyż dzięki
zamieszczeniu odpowiednich zapisów w opracowywanym „Studium” dla
tej arterii teren ten (obok obiektów Tezet – Gaz) także już w
najbliższych latach nie powinien zostać zabudowywany.
Ad.
8. Uważam za jak najbardziej słuszne
przedłużenie ul. Smoluchowskiego przeprowadzone pasem drogowym
równoległym do ul. Zamenhofa co najmniej do południowego fragmentu
zewnętrznej obwodnicy Lublina i przypisanie tej arterii kategorii
„G”
Na
spotkaniu w Ratuszu w dniu 10. 04.2018 r.
mieszkańcy z rejonu ul. Zamenhofa w sposób kategoryczny
sprzeciwiali się przyjęciu w „Studium” ustaleń przewidujących
DALSZĄ
(w czasie) konieczność planowania przedłużenia ul.
Smoluchowskiego w pasie drogowym przebiegającym przez ich rejon.
Argumentacja używana przez jednego z tych Panów (Pana Izdebskiego)
była prawie pod każdym względem niesłuszna, gdyż:
8.
1. Arteria ta przewidywana była
już od ponad 40 lat w każdym z poprzednich edycji „Studium” i
podobnych dokumentów, więc obecnie mieszkańcy ci nie mogą
posługiwać się argumentacją, że zaskoczeni są kontynuacją
obowiązywania takich planów.
8.
2. Tak jak w przypadku
możliwości sekwencji wydarzeń, która opisana jest wyżej (w p.
2.1. - dotycząca ul. Morwowej), przeciwwskazania dla takiej arterii,
które wynikają z obecnie przebiegającego w tym pasie drogowym
gazociągu wysokoprężnego o średnicy 500 mm za kilkadziesiąt lat
a nawet już za kilkanaście lat mogą być już nieaktualne z wielu
powodów – między innymi ekonomicznej i także TECHNICZNEJ
amortyzacji obecnie eksploatowanej w ECII turbiny gazowej, lub nawet
spowodowanej celowością wdrożenia nowej jeszcze nieznanej
generacji innych rozwiązań wymagających zmiany lokalizacji tego
fragmentu ECII na lokalizację przesuniętą o 3 lub 4 km w kierunku
południowym, a także z powodu wielu innych nieznanych obecnie
przyczyn. Stąd nie można wykluczyć, że po upływie w/w lat
kolizja z tym gazociągiem nie będzie już aktualna. Natomiast
gdyby obecnie z powodu tego gazociągu odstąpiono od w/w kontynuacji
planów uznawanych od ponad 40 lat, to już po kilku latach (np. w
2025 r. ten pas drogowy zostałby zabudowany i po upływie kolejnych
lat pomimo zniknięcia tej kolizji z gazociągiem, ponownie
pojawiłyby się trudności w utworzeniu takiej arterii. Dopiero
wówczas ci mieszkańcy, którzy zbudowaliby swoje budynki po 2018
roku mieliby już UZASADNIONE
podstawy do tego, że zostali oni wprowadzeni w błąd, który - co
trzeba przyznać- byłby być może bardzo brzemienny w skutkach dla
indywidualnych przypadków.
Już
wielokrotnie to powtarzałem (także wyżej w punkcie 7.1.)- , że
takie punktowe obiekty jak Stadion Dziesięciolecia w Warszawie, nasz
Pl. Litewski i duże budynki (a nawet w/w 2 – kilometrowy gazociąg
wraz z w/w turbiną gazową) mogą być wyburzane i przebudowywane,
natomiast wzajemna konfiguracja przebiegu i układu połączeń
arterii transportowych w zurbanizowanym obszarze takiej wielkości
jak Lublin jest wielokrotnie trudniejsza do poprawienia a nawet
poprawienie go nie jest już wręcz możliwe. Natomiast błędnie
ukształtowany układ transportowy w takim obszarze przynosi
wielokrotnie większe straty, które już NIGDY (do końca świata)
nie byłby możliwe do ograniczenia.
8.
3. W/w mieszkańcy
rejonu ul. Zamenhofa w dniu 10. 04. 2018 r. używali też
argumentacji, że przedłużenie ul. Smoluchowskiego nikomu nie jest
potrzebne, oraz że jej przedłużenie przecinające trasę kolejową
i łączące się z ul. Nadbystrzycką na styku z ul. T. Zana było
by przyczyną jeszcze większego niż obecnie zakorkowania ul.
Nadbystrzyckiej. Natomiast rzeczywistość jest zupełnie odwrotna,
gdyż u zbiegu tak przedłużonej ul. Smoluchowskiego z ul.
Nadbystrzycką i ul. T. Zana możliwe jest dysponowanie wielokrotnie
szerszym pasem drogowym niż w przypadku ul. Muzycznej i Narutowicza,
dzięki czemu przyszłe zagrożenie zakorkowania u zbiegu z ul. T.
Zana byłoby niewspółmiernie mniejsze niż w rejonie ul. Muzycznej
i Narutowicza, gdzie kumulowałby się strumień samochodów, dla
którego zabrakłoby „ujścia” w ul. Smoluchowskiego przedłużonej
do ul. T. Zana.
Ponadto
na tym w/w spotkaniu w Ratuszu wypowiedzi kilku innych mieszkańców
z rejonu os. Nałkowskich, ul. Nowy Świat i ul. Wrotkowskiej
potwierdzały to, jak oczywista jest konieczność wspomagania ul.
Kunickiego i ul. Diamentowej przez trzecią arterię nie tylko o
kategorii „Z”- jak obecnie przewidują to autorzy „Studium” -
ale tak jak w poprzedniej edycji „Studium” - tj o kategorii „G”.
Ad.
9. Celowe jest też przesunięcie
w kierunku ul. Piłsudskiego punktu przecięcia ul. Lubelskiego Lipca
80 z arterią łączącą ul. T. Zana z ul. Smoluchowskiego, dla
której taki skorygowany pas drogowy powinien przebiegać między
nowym stadionem i boiskami treningowymi. .Arteria ta przekraczałaby
trasę kolejową też PROSTOPADLE
– jednak
nie w tunelu, lecz na
estakadzie,
gdyż rzędna terenu po południowej stronie trasy kolejowej jest
znacznie wyższa od rzędnej terenów PKP.
Nie było by to też przyczyną utrudnień eksploatacyjnych dla tych
boisk treningowych i stadionu, gdyż wiele wskazuje na to, że na tym
odcinku arteria ta też byłaby poprowadzona na estakadzie.
Podstawowym
celem tego przesunięcia w/w punktu przecięcia jest powiększenie
czytelności i atrakcyjności dla kierowców przede wszystkim arterii
będącej FRAGMENTEM
OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ
– tj dla relacji ul. T. Zana – Lubelskiego Lipca – Unii
Lubelskiej a także powiększenie takiej czytelności dla relacji ul.
Smoluchowskiego – Lubelskiego Lipca – Unii Lubelskiej, dzięki
czemu zostałaby nieco „ODSUNIĘTA
W CIEŃ”
relacja Smoluchowskiego – Sowińskiego, dzięki czemu z kolei
znacząca część kierowców bardziej chętnie korzystałaby z Al.
Unii Lubelskiej zamiast z ul. Sowińskiego.
Ponadto korzystnym efektem
ubocznym tego przesunięcia osi estakady nad trasą PKP byłoby
uniknięcie konieczności prowadzenia takiej estakady nad
„slalomowatym” przebiegiem ważnej bocznicy kolejowej.
9a.
Na dołączonym wyżej
(na str. 7) Rys. U-8 pokazana jest możliwość wykorzystania prawie
hektarowej CZĘŚCI
(około 20 %) terenu wojskowego dla budownictwa mieszkaniowego w
bardzo atrakcyjnej odległości (około 2 km) od dworca PKP i całego
Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, czyli terenu ograniczonego
pokazanym na Rys. U-8 odcinkiem ul. Wrotkowskiej ograniczonym
punktami F-G oraz północnym fragmentem ul. Smoluchowskiego i
możliwym przedłużeniem arterii przechodzącej przez punkty BG.
Pozyskanie
tej części terenu wojskowego pozwalałoby na wyprostowanie arterii
tworzonej przez południowy odcinek ul. Smoluchowskiego i ul. T. Zana
oraz przebiegającej przez punkty B i G z pominięciem punktu F .
Natomiast w przypadku braku takich możliwości arteria ta
przebiegając przez punkty ABGF z wykorzystaniem ul. Smoluchowskiego
na całej jej długości, posiadałaby prawie taką samą ilość
zalet, gdyż ul. Smoluchowskiego nie jest arterią, która
kiedykolwiek w przyszłości mogłaby być fragmentem jakiejś
obwodnicy.
Skoro
jest więc arterią radialną, która „zderza” się czołowo z
fragmentem pierścieniowej obwodnicy tworzonym przez ul. Krańcową,
Dywizjonu 303, Wrotkowską, Al. JP II, to można by dostrzegać też
korzystne skutki wynikające z odcinka FG, gdyż kierowcy
dojeżdżający do punktu F od strony ul. Smoluchowskiego i
zmierzający do punktu B a dalej do A lub F, będąc zmuszonymi do
skorzystania z odcinka FG, z dość dużym prawdopodobieństwem mogą
zrezygnować z pojawiania się w punkcie B i wybiorą trasę przez
ul. Krańcową lub w innych przypadkach wiodącą trasą przez
obecnie budowaną estakadę między ul. Diamentową i Nadbystrzycką
aby dotrzeć np. do ul . Filaretów lub. ul. T. Zana.
Oznacza
to, że takie odcinki na trasie arterii radialnych, jak odcinek FG
pokazany na Rys. U-8 mogą spełniać też pozytywną rolę, gdyż
przez „SZYKANOWANIE”
arterii RADIALNYCH
( a tym bardziej arterii ŚREDNICOWYCH), bardziej eksponowane byłyby
walory fragmentów OPBWODNIC
ŚRODMIEJSKICH oraz
jakichkolwiek innych WEWNĄTRZMIESJKICH BY'PASSÓW
10. Podsumowanie
Opisana
wyżej argumentacja, która ujęta jest w punktach od 1 do 4, daje
powody do stwierdzenia występowania TRZECIEGO
JUŻ kryterium
potwierdzającego brak dostrzegania przez animatorów rozwoju układów
transportowych także polskich miast (dostrzegania) DIAMETRALNYCH
różnic w problematyce układów transportowych między miastami
powyżej 100 lub 150 tys. mieszkańców i miasteczkami powiatowymi
wielkości Lubartowa, Garwolina, Kraśnika i innych im podobnych.
Animatorzy
ci nie dostrzegają tego, że O
ILE W PRZYPADKU w/w
miasteczek występuje tylko jedna arteria średnicowa „G” i
przebiegający w niewielkiej odległości „niby obwodnicowy”
BY'PASS i nie trzeba czynić dodatkowych starań o to, aby kierowcy
korzystali z tego by'passu, TO
W PRZYPADKU w/w
większych miast z powodu znacznie większej odległości obwodnicy
(nawet tylko śródmiejskiej) od arterii średnicowej KONIECZNE
JEST zastosowanie
co najmniej jednej (a nawet całej baterii) równoległych
dostatecznie atrakcyjnych dla kierowców arterii o dostatecznie
wysokiej kategorii (nie „Z” lecz „G”, np. Głębokiej i T.
Zana), aby bateria taka w sposób „sekwencyjny” tworzyła swoisty
pas transmisyjny, który wypychałby kierowców z centrum takiego
większego miasta na kolejne arterie równoległe (lub koncentryczne
coraz większe pierścienie), aby w ostatecznym efekcie przybyło
samochodów na obwodnicy zewnętrznej z jednoczesnym zmniejszeniem
strumienia w centrum, przy czym NIE
BĘDĄ TYMI SAMYMI SAMOCHODAMI
te, których ubędzie w centrum i te, których przybędzie na
zewnętrznej obwodnicy – tak jak to bywa w przypadku w/w
miasteczek.
Z
poważaniem - Antoni Jakóbczak
Do
wiadomości:
-
Prezydent Lublina – Dr Krzysztof Żuk,
- Marszałek Wojew.
Lubelskiego - /-/ Sławomir Sosnowski,
- Wojewoda Lubelski – Dr
hab. Przemysław Czarnek,
- Przewodniczący Rady Miasta
Lublina - /-/ Piotr Kowalczyk,
- Przew-cy Miej. Kom.
Urbanist. – Archit. - /-/ Stanisław Lichota,
- Dyrektor Zarządu Dróg i
Mostów U. M. - Inż. Kazimierz Pidek,
- Z-ca Dyr. Zarządu Dróg i
Mostów U. M. - Inż. Mirosław Łuciuk,
- Dyrektor Wydz. Inwestycji i
Remontów U. M.- /-/ Tadeusz Dziuba,
- Radni Rady Miasta Lublina,
- Dyrektor Biura Planowania
U.M. - Mgr inż. Mirosław Hagemejer,
- Z – ca Dyr. Biura
Planowania U.M - Mgr inż. Małgorzata Żurkowska,
- Dyrektor Wydz. Architekt. i
Budownictwa. U.M.- /-/ Ewa Boguta,
- Dyrektor Zarz. Transportu
Miejskiego. w Lublinie – /-/ Grzegorz Malec,
- Z-ca Dyr. Zarz. Transp.
Miejskiego. w Lublinie – /-/ Sławomir Podsiadły,
- Prof. Jan Pomorski –
Przew. Rady Rozwoju L-na przy Prezydencie L - na,
- przypadkowo spotkani
mieszkańcy Lublina,
-
argumentacja niniejsza zamieszczona będzie na
antjakobczak.blogspot.com
Brawo! Świetna argumentacja!
OdpowiedzUsuńMuszę przyznać, że blog jest naprawdę interesujący.
OdpowiedzUsuńNie wiedziałem, ze tak to wygląda. Fajnie sobie na ten temat poczytać.
OdpowiedzUsuńInformacje jak najbardziej ciekawe. Jeszcze nie raz wrócę na Twojego bloga.
OdpowiedzUsuńSuper informacje, nie spodziewałam się że tak to wszystko wygląda.
OdpowiedzUsuńInformacje są bardzo ciekawe.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Czekam na kolejny.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis jak i cały blog.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje, czekam na kolejny wpis.
OdpowiedzUsuńInformacje są naprawdę bardzo ciekawe. Mało osób interesuje się takimi rzeczami, ale muszę przyznać, że po przeczytaniu Twojego wpisu jestem zainteresowany tematyką barbarzyństwa.
OdpowiedzUsuńNiestety barbarzyństwo zapewne jeszcze trwa tylko po prostu się o tym nie słyszy. Nikt o tym nie mówi, a prawda jest inna. Super wpis.
OdpowiedzUsuńBlog jest interesujący. Nie widziałem, że ktoś może mieć aż taki talent do prowadzenia bloga. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy blog. Każdy Twój wpis zawiera ciekawe informacje, więc mam nadzieje, że niebawem dodasz kolejny wpis.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Posiada mnóstwo ciekawych informacji. Dlatego też zamierzam odwiedzić go za jakiś czas licząc że dodasz coś nowego.
OdpowiedzUsuńBlog jest interesujący. Czekam na kolejny wpis..
OdpowiedzUsuńBlog jest naprawdę fajny. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Masz ogromny talent do prowadzenia bloga, więc liczę na to, że niebawem dodasz kolejne wpisy.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem prowadzonego przez Ciebie bloga. Wpisy są naprawdę ciekawe, więc często tu zaglądam z nadzieją, że jest już coś nowego.
OdpowiedzUsuńNiesamowite informacje. Czekam na kolejny wpis.
OdpowiedzUsuńWpis po prostu super. Czekam na kolejny.
OdpowiedzUsuńArtykuł ciekawy. Myśle, że każdemu się spodoba.
OdpowiedzUsuńsuper blog
OdpowiedzUsuńTwój blog jest bardzo ciekawy. Mam nadzieje, że dodasz kolejny wpis.
OdpowiedzUsuńArtykuł ciekawy. Myśle, że każdemu się spodoba. Czekam na kolejny wpis, który będzie zawierać tak samo ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuńNie wiedziałem, że tak to wygląda wszystko.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis. Czekam na kolejny.
OdpowiedzUsuńInteresujący blog. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy blog. Każdy Twój wpis zawiera ciekawe informacje, więc mam nadzieje, że niebawem dodasz kolejny wpis.
OdpowiedzUsuńUwielbiam odwiedzać Twojego bloga. Wpisy dają do myślenia.
OdpowiedzUsuńWpisy są naprawdę ciekawe. Czekam na kolejny.
OdpowiedzUsuńBlog jest naprawdę fajny. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuń__________
https://sporthorsevet.pl/profilaktyka/
Interesujące informacje zawiera Twój blog.
OdpowiedzUsuń____
https://superpranie.pl/super-pranie-wroclaw/
Bardzo fajne informacje. Nie wiedziałem na ten temat.
OdpowiedzUsuń____
https://www.zawodowcy.net/
Blog jest po prostu genialny. Kiedy dodasz kolejny wpis?
OdpowiedzUsuń__________
podnosnikowy wozek paletowy
Czekam na kolejny, tak samo ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuń__________
https://lipiakmeble.com.pl/szafy-wnekowe/
Informacje są po prostu ciekawe.
OdpowiedzUsuń____
https://michaljurasz.pl/
Interesujący wpis jak i cały blog.
OdpowiedzUsuń_____
https://dobrewyroby.pl/kategoria-produktu/noze-i-ostrzalki/
Bardzo ciekawe informacje. Taka wiedza przyda mi się na pewno.
OdpowiedzUsuń__________
ekspozytor naladowy
Jestem w szoku, że dochodzi jeszcze do aktów barbarzyństwa. Blog jest po prostu genialny. Mam nadzieje, że dodasz niebawem jakiś ciekawy wpis, który zainteresuje mnie. Zazdroszczę talentu jaki masz do prowadzenia bloga, ponieważ sam nie znam się na tym totalnie.
OdpowiedzUsuń______
https://www.marcinorzolek.pl/
Super blog. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuń______
https://www.stiga.pl/sklep/koszenie-trawnika/kosy
Każdy Twój artykuł jest ciekawy i posiada mnóstwo przydatnej wiedzy.
OdpowiedzUsuń______
zwyrodnienia stawów u psa lub kota
Czekam na kolejny wpis tak samo ciekawy jak ten.
OdpowiedzUsuń_____
https://katalog-24.pl
Blog jest po prostu genialny. Kiedy dodasz kolejny wpis?
OdpowiedzUsuń_____
dlaczego drewniane zabawki
Uwielbiam odwiedzać Twojego bloga.
OdpowiedzUsuń_____
dobre krzesełko do karmienia
Artykuł ciekawy.
OdpowiedzUsuń____
aparat zabawkowy
Jestem pod wrażeniem prowadzonego przez Ciebie bloga.
OdpowiedzUsuń____
kubek niekapek
Uwielbiam odwiedzać Twojego bloga. Wpisy dają do myślenia.
OdpowiedzUsuń____
nauka pisania cyferek
Super informacje. Cały blog jest genialny.
OdpowiedzUsuń_____
jakie nosidelko dla noworodka
Taka wiedza przyda mi się na pewno.
OdpowiedzUsuń_____
zawieszka do smoczka z imieniem
Blog jest interesujący. Czekam na kolejny wpis.
OdpowiedzUsuń_____
gryzak drewniany
Nie wiedziałem, że tak to wygląda wszystko.
OdpowiedzUsuń_____
pokój dziecka
Interesujące informacje. Czekam na kolejny artykuł.
OdpowiedzUsuń_____
wkładka do wózka
Na tego bloga moge wchodzić non stop, gdyż jest bardzo ciekawy. Ogólnie to oprócz Twojego bloga to wchodzę jeszcze na blogi o zabawkach. Warto czytać na temat tego które zabawki są bezpieczne i porządnej jakości.
OdpowiedzUsuń_____
https://www.kochamzabawki.eu/pociagi-i-kolejki-c-572.html
Ciekawe informacje znajdują się na Twoim blogu.
OdpowiedzUsuń____
https://wedkarskifart.pl/
Artykuł bardzo mnie zaciekawił i dał do myślenia.
OdpowiedzUsuń_____
https://polska-klasa.pl/
Blog jest świetny, gdyż ma super artykuły.
OdpowiedzUsuń____
https://kroplazdrowia.com.pl/
Blog jest tak ciekawy, że z niecierpliwością czekam na kolejny wpis.
OdpowiedzUsuń____
https://lifelatte.eu/
Czekam aż dodasz coś nowego gdyż Twój blog mnie zainteresował.
OdpowiedzUsuń____
https://www.olejznatury.pl/
Twoje wpisy są naprawdę świetne, gdyż zawierają przydatne informacje.
OdpowiedzUsuń____
https://arucce.pl/
Blog jest świetny, gdyż ma super artykuły.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy blog. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuńTwój blog zawiera naprawdę przydatne informacje.
OdpowiedzUsuńBardzo fajne informacje. Nie wiedziałem o tym.
OdpowiedzUsuńUwielbiam odwiedzać Twojego bloga gdyż wpisy dają do myślenia.
OdpowiedzUsuńDają do myślenia wpisy, które masz na blogu.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje. Na pewno z nich skorzystam.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem prowadzonego przez Ciebie bloga.
OdpowiedzUsuń____
https://korter.com.pl/
Interesujący wpis jak i cały blog. Taka wiedza może mi się przydać.
OdpowiedzUsuń_____
https://allegro.pl/oferta/bagaznik-rowerowy-na-hak-2-rowery-inter-pack-duo-12000947164
Na takie blogi mogę wchodzić cały czas.
OdpowiedzUsuń________________________
https://portal.forumpraca.pl/zawody/inspektor-w-administracji-publicznej/
Informacje są naprawdę świetne.
OdpowiedzUsuń____
http://oleje-na-zdrowie.pl/
Bardzo ciekawy wpis. Nie wiedziałem zbyt wiele na ten temat.
OdpowiedzUsuń_____
laptopy Katowice
Informacje sa genialne i na pewno mi się przydadzą.
OdpowiedzUsuń____
https://pracowniatadam.pl/pl/c/Dekoracja-sali-weselnej/93
Blog jest świetny, gdyż ma super artykuły.
OdpowiedzUsuń_____
schody drewniane
Taka tematyka zawsze mnie interesowała.
OdpowiedzUsuń__________
łańcuszki ze stali xuping
Blog jest naprawdę fajny. Zawiera ciekawe informacje.
OdpowiedzUsuń_____
pluszaki z logo producent
Wejdę tu za jakiś czas z nadzieją, że będzie nowy tak samo ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuń____________________________
mechanika samochodowa łeba
Czekam aż dodasz coś nowego gdyż Twój blog mnie zainteresował.
OdpowiedzUsuń_____
Leczenie koni
Interesujące informacje. Zrobiły na mnie ogromne wrażenie.
OdpowiedzUsuń___________
Domki Drewniane
Czekam na kolejny wpis. Blog jest po prostu genialny.
OdpowiedzUsuń_____
Domki Drewniane